Saturday, August 29, 2009

Setahun Jagung - Part 3

“Kak, tumpang tanya…kat mana tempat nak lapor diri?”
“Encik tunggu je dulu kat sini. Staf2 lain semua ada kat bawah. Ada perhimpunan pagi…nanti bila dah habis akan ada orang uruskan” jawab salah seorang staf yg ku kira dalam lingkungan umur 40an….

Aku akur dan duduk menunggu di atas sofa empuk yg ada di pejabat SUK di tingkat 5 Wisma Negeri ni. Jam dah menunjukkan pukul 7.45 pagi….Tapi kenapa akak tadi x turun perhimpunan pagi? ‘Fly’ ke?? (Fly-istilah ponteng yg kami guna time sekolah asrama dulu….huhu) Memang x ramai orang yg kulihat di situ….ramai yg turun ke perhimpunan agaknya…. Yg baru sampai aku n sorang minah ni…time tu x tau nama dia….haha…..n xlama lepas tu sampai la lagi yg lain…..termasuk la Dzul, Khatib n En Lisan yg aku dah kenal time kursus last week….kalau diikutkan senarai semua sekali yg melapor diri hari ni 10 orang….5 lelaki n 5 perempuan….elok la tu…..5 pasang……haha…..sambil menunggu tu kitorang borak2 sambil ngumpat2 sikit abang2 n kakak2 fasilitator time kursus aritu….(tak baik tul la…insaf la…huhu)

Hari tu memang xde keje pun….aktiviti kami ialah acara permainan yg bertajuk ‘Aku Tengok Kau, Kau Tengok Aku’ yg berlangsung selama beberapa jam di Bilik Mesyuarat Khas SUK….hahaha…..Petang tu baru dapat jumpa Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan, YB. Dato’ Norzam Mohd Nor….time perjumpaan kali pertama tu semua x panggil dia Dato’….panggil tuan je….haha…dah xtau main belasah je la kan….tu la….timbalan dia, En Salleh Jabar x bagitau awal2…..tu yg kitorang main redah je….huhu….n x pasal2 je Dato’ SS (singkatan State Secretary) suruh masuk mesyuarat petang tu…..lagi sekali kami yg xtau apa2 ni redah je la masuk meeting tu….Mesyuarat Pengurusan SUK…..tah apa2 yg diorang bincang tah….dengar je la….Dzul aku tengok dah asik ‘mengangguk’ je kat sebelah aku…..setuju….setuju….kata Dzul dalam mimpi….hahaha…..habis hari pertama di SUK….

Seminggu kami berenang-renang2 (pool) di SUK…..belum ada penempatan diberikan utk kami…acara tetap kami macam biasa la….. ‘Aku Tengok Kau, Kau Tengok Aku’ yg berlangsung di Bilik Teratai yg telah menjadi lokasi renangan kami selama seminggu……ada la sesekali gi Library cari maklumat utk siapkan assignment yg dia bagi masa kursus hari tu….tu pun sambil menyelam minum air…..dapat gak budak2 ni tido kat situ….huhu…..

Sehinggalah tiba hari Jumaat….hari yg mendebarkan….hari yg bakal memisahkan kami utk meneruskan perjuangan di tempat masing2…..di Bilik Teratai itulah CC Jamaliah menyampaikan surat penempatan kami……zrap…zrap…zrap….(bunyi koyakkan sampul surat)

· Dzul – Pejabat Daerah dan Tanah Port Dickson
· Khatib – Pejabat Daerah dan Tanah Gemas
· Munis – Unit Integriti dan Kualiti SUK
· Lisan – Unit Dewan dan MMK SUK
· Eja – Unit Perkhidmatan SUK
· Iem – Pejabat Daerah dan Tanah Jelebu
· Farah – Pejabat Daerah dan Tanah Jempol
· Noor – Unit Perumahan dan Kerajaan Tempatan
· Mariya – Unit Perancang Ekonomi Negeri
· Aku?? – Pejabat Daerah dan Tanah Kuala Pilah

Haa…?? Hadoi la….daerah beraja tu…..alamak…..mati la aku….rilek2….ko x mati lagi cipoi….xpe….redah je cipoi…..ko kan pakar dalam redah-meredah ni…..huuu….bisikku dalam hati….nak menenangkan jiwa…..tapi sebenarnya aku xkisah pun….pilah pun pilah laa….lagipun aku dah tau sikit pot2 yg ada kat situ…..almaklumla dulu kan aku blaja kat matrik situ….maknanya aku kembali ke tempat yg penuh dgn nostalgia la ni…..tempat yg pernah menemukan aku dgn seseorang suatu ketika dulu….eh? heheh…….mesti ‘dia’ suka kalo tau aku kene posting kat pilah……huhu…….kenangan terindah….kata Samsons…….


No comments: