Tuesday, August 04, 2009

Setahun Jagung - Part 2

7 Ogos 2008 – hari yg dinanti2kan tiba jua akhirnya…..aku pasti, bukan aku je yg tunggu, tapi semua rakan2 seangkatanku ketika itu menantikannya…..selesai sudah Kursus PTD Unggul…..10 hari berkampung di IKWAS, macam2 perkara yg kami pelajari……dari aspek pengurusan pejabat, kepimpinan, protokol dan etiket hinggalah kepada pengurusan kendiri……SYMP…..saya yg menurut perintah…..antara ayat paling banyak didengar…..huhu…..tapi perintah yg bagaimana? Macamana kalau arahan yang bos atau sesiapa yg jadi stackholder tu bercanggah? Bercanggah dgn agama, bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia, bercanggah dengan Pekeliling/Peraturan semasa……what should we do? Ikut secara melulu? Melawan? Jadi pak turut? Tepuk dada, tanyalah hati, peganglah iman…..

Petang itu aku bertolak pulang bersama dgn seorang rakan baru, juga dari seremban……Khatib, yg sekarang ni memegang jawatan sebagai ADO Gemas……wa caya sama lu beb…..kepala lu memang rock….rockers pun kalo tengok lu terus letak jawatan…..hahaha….on the way nak balik kejap2 dia sms, kejap2 dia call….sape? awex la kan…..lama x jumpa, rindu la tu….khabarnya sampai je seremban nanti, terus dia nak pecut ke KL…..nak jumpa bakal mertua…..amboii…bagus2…..dapat je PTD terus ada 2nd step ke depan….memang bijak…..aku? heheh…..bak kata Siti Nurhaliza (my ex-girlfriend)….Biarlah Rahsia…….
Seronok bila dapat balik umah….haaa…masa ni la nak rehat sepuas-puasnya….nak qada’ balik tido yg x penah2 cukup kat IKWAS tu…..malam tu memang aku tido awal….nyenyak senyenyak-nyenyaknya……family aku tengok pun dah paham la tu…..huhu….esoknya Jumaat….kami cuti……Isnin depan baru lapor diri di tempat posting masing2….teringat aku dalam surat arahan posting yg kami terima di hari akhir kursus tu, masing2 berdebar baca surat tu…..kat mana la kami ni nak dicampakkan……sama ada ke federal, atau ke state……federal ada kelebihan, state pun ada kelebihan……state plak kalo posting ke negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat (PR) lain caranya…..kalo di bawah Barisan Nasional (BN) lain caranya…..ada pro dan kontranya…..bagi aku la….orang lain mungkin lain pendapatnya…..

Tup tup bila aku bukak sampul tu, terpampang tulisan yg dah diboldkan…….aku ditempatkan di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan sebagai Penolong Setiausaha……hek eleh….N9 jugak tempat aku…..takde ke tempat lain……campak la kat MOA ke….MOSTI ke…..Kedah ke……eh? Ops!….ni balik2 N9…..x berkembang la otak aku…..fikir aku masa tu la…..tapi family aku plak yg suka….senang keje kat sini, x jauh dgn rumah…..ye laa…parent kalo anak keje dekat2 lagi dia suka kan….xpe la….mana2 pun aku dicampakkan kat situ la punca rezeki aku…..terima je la…..mungkin ada baiknya bekerja di negeri sendiri……bak kata pepatah Negro, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri….hurm….tapi hari ini memang aku nampak la sikit apa hikmahnya bekerja negeri ni…..kenapa?

…………………bersambung…………………..

No comments: