Wednesday, July 28, 2010

pelajar - guru - politik

Semalam Tan Sri KSN telah mengumumkan bahawa guru2 gred 41 - 48 dibenarkan bergiat aktif dalam gelanggang politik negara. Atas dasar keprihatinan pihak kerajaan dalam menghargai sumbangan para guru semasa zaman pra-kemerdekaan dahulu maka kelonggaran syarat berpolitik diberikan kepada guru pada masa kini.

Saya memandang dari perspektif seorang rakyat marhaen berkenaan isu ini. Tidak dapat dinafikan sumbangan guru2 amat besar dalam merencanakan agenda pendidikan sejak dahulu, kini dan selama2nya. Kerana guru jugalah yang telah melahirkan keperibadian masyarakat majmuk pada hari ini. Kerananya jugalah lahirnya bijaksana dan bijaksini yg sedang bertebaran di atas muka bumi ini dalam membangunkan sebuah negara bangsa.

Namun, dengan kelonggaran ini juga kemungkinan akan mengundang persoalan yang pelbagai di kalangan penjawat awam dalam skim yang lain. Para penuntut di universiti yg terikat dgn AUKU pula mungkin akan lantang bersuara. Mengapa mereka tidak diberi kebebasan seperti rakyat yg lain? Apakah pelajar hanya perlu didudukkan sebagai seorang pentelaah buku sahaja?

Dan apa pula kesan kepada sesi pembelajaran pelajar2 di sekolah nanti? Mungkinkah akan wujud perkara2 seperti doktrinisasi atau brainwashing yg berleluasa. Isu ini masih baru. Perlu ditekankan jika dilaksanakan juga maka adalah penting untuk konsep 'hak dan had' diamalkan. Ya, sama2lah kita lihat nanti apakah yg bakal menyusul nanti............layannn.....

No comments: